יום רביעי, 22 באפריל 2020

כיצד הגיב שוק האונליין למשבר הקורונה?


משבר הקורונה בישראל ובעולם משפיע בצורה משמעותית על הצריכה והביקושים להזמנות באתרי המסחר בארץ ובחו"ל. התפשטות הנגיף והקריאות לריחוק חברתי והימנעות ממקומות הומי אדם גרמה לצרכנים רבים לעבור לקניות באתרי האינטרנט השונים ולא כולם הצליחו לעמוד בביקושים.

מאז תחילת משבר הקורונה, כמעט כולם רוצים לקבל הביתה מוצרים בשליחות, כתוצאה מהביקושים הגבוהים למוצרים בשליחויות והירידה בכמות הטיסות הבינלאומית יש כמובן עיכובים בחלק מהאתרים, חלקם הפסיקו פעילות באופן זמני אבל יש גם כאלה שעדיין עובדים בצורה יעילה.

תחילת המשבר העולמי הייתה בסין שהיא גם המדינה הראשונה להתאושש. המוכרים והסוחרים באתרים הסיניים הגדולים ובראשם עלי אקספרס כמובן חזרו לעבוד כרגיל והמשלוחים יוצאים כסדרם. כמות הטיסות לארץ אמנם פחתה באופן משמעותי אבל גם עומס ההזמנות ירד ומשלוחים שמוזמנים בימים אלו מסין צפויים להגיע לארץ בזמן סביר. כרגע לא כל נקודות המסירה של דואר ישראל פתוחות ובשלב זה ייתכן והחבילה תתעכב מעט בארץ. אין שום מניעה לחזור ולהזמין מוצרים מאתרים הסיניים.

האתרים הבינלאומיים הפסיקו את המשלוחים לישראל

החשש מהזמנות מסין בשילוב מבצע המשלוחים בחינם של אמזון, גרם לישראלים רבים להזמין לרכז קניות והזמנות בענקית הקמעונאות הבינלאומית. אבל החגיגה של אמזון הסתיימה, מבצע המשלוחים בחינם הופסק ויחד איתו מוצרים רבים כבר לא נשלחים לארץ בכלל. אמזון מרכזת מאמצים בשלב זה באספקה לשוק המקומי שלה בארה"ב, בריטניה, גרמניה וכו'. כרגע אין צפי לחזרה של מבצע המשלוחים בחינם לישראל ולאספקה סדירה של מוצרים, זה יקרה כנראה רק עם דעיכת נגיף הקורונה.

עוד אתר אהוב במיוחד על הישראלים הוא נקסט, בהתחלה המשלוחים עוד עבדו כסדרם אבל לפני כשבועיים גם האתר הבריטי הגדול הפסיק את הפעילות הבינלאומית שלו. האתר חזר לפני מספר ימים לעבוד במתכונת מצומצמת ומוגבלת של הזמנות בבריטניה בלבד וכרגע הם לא עומדים בביקושים הגבוהים ונאלצים לסגור את האתר למכירה במהלך היום כשהם עוברים את מכסת ההזמנות היומית האפשרית מבחינתם. ככל הנראה האתר יחזור לפעילות גם בישראל רק אחרי שהם יצליחו לעמוד בביקושים המקומיים.

אבל לא כולם סגרו את המשלוחים לישראל, אתר אייהרב שמספק מוצרי אורגנים, מוצרי טיפוח, ויטמנים ומוצרים לתינוקות ממשיך במשלוחים לישראל שמגיעים תוך כשבוע. באתר אמנם ביטלו את האפשרות לאיסוף מנקודות חלוקה ומאפשרים רק קבלת חבילות עד הבית אבל בסה"כ ההזמנות מתנהלות כסדרן.

מה קורה בישראל?

האתרים המקומיים ממשיכים כולם במשלוחים עד הבית ומתגברים כל הזמן את מערכי השליחויות הקיימים. אבל עדיין יש עומסים גדולים ולא מעט עיכובים באספקת הזמנות.

הביקוש למשלוחים באתרים הישראלים עלה מאוד גם בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והרצון לקבל משלוחים עד הבית אבל גם בעקבות ירידת ההזמנות מחו"ל והסטת הביקושים לאתרים המקומיים.

בתחום המזון שהיה העמוס ביותר וחווה ביקושים גבוהים מאוד כבר ניתן לראות התייצבות לאחר שברשתות השיווק גייסו אלפי עובדים לתגבור מערכי המשלוחים והליקוט. המשלוחים מגיעים בזמן קצר יותר ולרוב ניתן למצוא חלונות אספקה פנויים לימים הקרובים.

בשאר אתרי המסחר והאופנה ימי האספקה גבוהים מהרגיל. בקסטרו למשל מתחייבים על זמן אספקה של עד 6 ימי עסקים כשבימי שגרה מדובר על יום אחד בלבד. גם אתר טרמינל איקס האריך את זמן האספקה לשבעה ימי עסקים במקום משלוחים מהיום למחר.

ישנם אתרים שבהם זמני המשלוח גבוהים מאוד, באתר סטימצקי זמן האספקה עומד על עד 10 ימי עסקים, בצומת ספרים 14-21 ימי עסקים. באתר טויס אר אס זמני האספקה גם עומדים על 14 ימי עסקים, ובאתר ורדינון זמן המשלוח מגיע לעד 20 ימי עסקים.
בשילב מודיעים שבעקבות המצב זמן האספקה עלול להיות אפילו ארוך מ14 ימי עסקים וגם באתר מוצצים נכתב שזמן האספקה המינימלי הוא 14 ימי עסקים.

עתיד שוק האונליין

העיכובים והקשיים שאנחנו רואים כעת מוצדקים בחלקם, הביקושים בשבועות האחרונים חריגים בכל קנה מידה וגם רשתות שהיו ערוכות היטב בתחום המשלוחים חוות קשיים. אבל, ההבדלים בין האתרים השונים בולטים מאוד. רשתות שבימי שגרה עבדו עם מערך אונליין מפותח שנותן מענה יעיל ומשלוחים מהירים נמצאות גם עכשיו במצב טוב יחסית. אבל חנויות שלא נתנו שירות מספק בימי השגרה נמצאות כעת על סף קריסה באספקת המשלוחים, זמני אספקה שנעים בין 14-21 ימי עסקים הם לא הגיוניים גם בימי הקורונה, קשה מאוד לתת שירות ראוי כשלקוח ממתין בין שלושה שבועות לחודש למשלוח.

נגיף הקורונה יחלוף בסופו של דבר אבל ככל הנראה גם לאחריו תהיה בישראל צריכה משמעותית יותר של מוצרים דרך האינטרנט. הרשתות והחנויות שנשארו מאחור וסיפקו שירות לקוי לא יוכלו להמשיך לעשות זאת ביום שאחרי.
זמני אספקה שחורגים משבעה ימי עסקים בימים שגרתיים הם לא משהו שצריך לקרות. עלויות משלוח גבוהות ודרישה להזמנות מינימליות בסכומים גבוהים גם הם פוגעים בחווית הקנייה ברשת וצריכים להשתנות. אם לקוח מקבל משלוחים מאמזון בחינם בהזמנה מעל 49$ ומאתר נקסט בהזמנה מעל 99 ₪, לא יכול להיות שאתרים בישראל יעניקו את המשלוח בחינם בהזמנות של למעלה מ200 ₪ ואם לא יגבו דמי משלוח יקרים. 

בעידן שלנו השירות באינטרנט חייב להיות יעיל, משתלם ונוח לצרכן, רשתות שלא ישכילו לעשות זאת יישארו מאחור.   


עשו לייק לעמוד הפייסבוק של השורה התחתונה ותישארו מעודכנים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה