חברת יוניליוור ישראל הודיעה אתמול כי החל מחודש נובמבר היא תקטין את אריזותיהם של מספר מוצרים ובכך למעשה תעלה את המחיר בשיעור של עד 17%
יוניליוור ישראל, יצרנית המזון ומוצרי הטיפוח, הודיעה אתמול כי החל מנובמבר 2019 יוקטנו אריזותיהם של מספר מוצרים, בהם כריות, קליק ונשנושים. בכך יעלה בפועל המחיר ל-100 גרם במוצרים אלו.
כך למשל אריזת דגני הבוקר כריות תופחת ל-686 גרם במקום 750 גרם, מה שיביא לעליית מחיר של תשעה אחוזים. מחיר נשנושי קרקר יעלה ב-17 אחוזים על ידי הקטנת משקל המוצר מ350 גרם ל300 גרם בלבד. גם בסדרת קליק תחול עליית מחירים כשמשקל האריזה יופחת ל 65 גרם במקום 75 גרם היום.
רשימת המוצרים שיתייקרו
מוצר
|
משקל אריזה קודם
|
משקל אריזה חדש
|
אחוז שינוי במחיר
המחירון ל-100 גר' תכולה
|
סדרת מוצרי כריות
|
750 גרם
|
686 גרם
|
9% +
|
קוקומן
|
500 גרם
|
375 גרם
|
15%+
|
קורנפלקס בטעם דבש
|
500 גרם
|
448 גרם
|
12% +
|
קינמונים
|
500 גרם
|
372 גרם
|
11%
+
|
סדרת מוצרי קליק
בתפזורת
|
75 גרם
|
65 גרם
|
15%+
|
נשנושים שמנת בצל /
נשנושים זעתר
|
300 גרם
|
260 גרם
|
15% +
|
נשנושי קרקר 350
גר'
|
350 גרם
|
300 גרם
|
17%+
|
נשנושי קרקר 6
דגנים
|
325 גרם
|
300 גרם
|
8%+
|
עליית מחירים במסווה של הקטנת אריזות
בחברת יוניליוור אמנם הוציאו הודעה מסודרת בדבר הקטנת המוצרים אבל כאשר מעלים מחירים דרך הקטנת מוצרים הצרכן פחות רגיש לתנודה במחיר ולא תמיד שם לב אליה, דבר שבחברת יוניליוור כמובן יודעים היטב.
רוב המוצרים יעלו בשיעור של יותר מעשרה אחוזים וחלקם אף בשבעה עשר אחוזים, מדובר בעליית מחיר משמעותית מאוד שספק אם הייתה נעלמת מעיני הצרכנים אם היא לא הייתה נעשית בדרך של הקטנת אריזות. ביוניליוור אמנם מתחייבים כי הסימון על האריזה יהיה ברור ושקוף והם גם מחויבים לכך על פי החוק, אך קיים ספק גדול אם צרכן שיחזיק בעוד מספר שבועות את אריזת הכריות המוקטנת ישים לב למשקלה החדש.
משקל האריזות יופחת רק בנובמבר אבל בסופר ניתן למצוא מוצרים שיצאו במהדורות חדשות עם המשקל החדש, כך למשל בסניף שופרסל מצאנו אריזת כריות בטעם עוגיות במשקל של 686 לצד אריזת כריות נוגט שבינתיים עוד נמכרת באריזה של 750 גרם. אמנם משקל המוצר שונה, אך מבחוץ גודל האריזות דומה מאוד ולמרות הכיתוב, צרכנים רבים יתקשו לשים לב להבדל במשקל.
גם בסדרת מוצרי קליק קשה להבחין בהבדל, חבילת קליק mix של כריות וגליליות נמכרת כעת במארז של 65 גרם לצד חבילות הקליק הרגילות שבינתיים עדיין שוקלות 75 גרם. גם במקרה הזה אריזות המוצרים דומות מאוד וקשה להבחין בהבדל.
תופעת הקטנת האריזות מתרחבת
הקטנת אריזות היא תופעה שהפכה לרווחת בשנים האחרונות. אחרי שהצרכן הישראלי הוכיח שהוא יודע למחות על עליית מחרים כמו במחאת הקוטג’ המיתולגית, חברות רבות חששו להעלות מחירים והשיטה של הקטנת אריזות כדי להעלות את המחיר הפכה לנפוצה יותר. רק השנה קימברלי קלארק הקטינה אריזות והעלתה בפועל מחירים של חיתולי האגיס, שקיות אשפה של ניקול ומארי טישו של לילי. גם משקל תחליב הרחצה של כיף הופחת, שמפו ומרכך של אלביב גם הם נמכרים במשקל חדש ועוד מוצרים רבים עברו תהליך ירידה במשקל.
הרגולטור אמנם התערב ולפי התקנות החדשות בכל הקטנת מוצר על החברות לסמן באופן ברור את שיעור ההקטנה בחזית המוצר למשך חצי שנה ולספק גילוי נאות ברור בדבר השינוי. אבל שיפור ההנחיות של הממונה על הרשות להגנת הצרכן חשוב אך ממש לא מספיק כי השינוי האמיתי יוכל לבוא רק מהצרכנים.
הכוח ביידים של הצרכנים
הצרכנים הישראלים חייבים לזכור שלמרות גודלם ועצמתם של תאגידי הענק, הכוח עדיין בידיים של הצרכנים ולכן אפשר וצריך להצביע ברגליים כדי להילחם בהעלאות מחירים כאלה. הקטנת אריזה היא לא העלאת מחיר תיאורטית אלא ממשית לחלוטין. כך למשל משפחה שרגילה לצרוך שתי אריזות קינמונים בחודש תצטרך כעת לקנות שלוש חבילות בשביל לקבל כמות דומה מה שכמובן ישפיע על ההוצאה הכספית. אבל זאת לא גזירת גורל, מגוון המותגים הקיימים רחב מאוד ואם חברה אחת מעלה מחירים תמיד יש אלטרנטיבות זולות ומשתלמות יותר גם אם אתם רגילים למוצר של מותג ספציפי.
כל עוד החברות הגדולות יראו שהקטנת האריזות עוברת מתחת לרדאר של הצרכנים הם ימשיכו להעלות מחירים בצורה הזאת. רק אם אנחנו כצרכנים נראה לחברות שהעלאת המחירים פוגעת במכירות המוצר אז אולי התופעה המכוערת של העלאת מחירים דרך הקטנת מוצרים תיפסק. כשהתאגידים יצטרכו להעלות מחירים בלי משחקים של הקטנת אריזות הם בוודאי יהססו הרבה יותר לעשות את הצעד הזה ולבטח לא יעלו מחירים באחוזים דו ספרתיים.
מיוניליוור נמסר: “החברה מעדכנת בימים אלו את הקמעונאים כי החל מנובמבר 2019 יוקטנו אריזותיהם של מספר מוצרים, בהם כריות, קליק ונשנושים, ומחירם ל-100 גרם יתייקר. השינוי ומשקל האריזה החדש יוצגו באופן ברור ובולט על גבי האריזות החדשות. החברה ספגה בשנים האחרונות עליה משמעותית בתשומות הייצור ובעיקר בשכר העבודה ונקטה בפעולות התייעלות על מנת להימנע מעליות מחיר נוספות. עליית המחיר נעשתה לאחר בחינה יסודית, במספר מוצרים מצומצם וכמוצא אחרון, ואינה מגלמת את מלוא העלייה בתשומות. גם לאחר עליית המחיר ל- 100 גרם, המוצרים שלנו צפויים להימכר במחיר תחרותי ביחס למתחרים מובילים בקטגוריה”.
עשו לייק לעמוד הפייסבוק של השורה התחתונה ותישארו מעודכנים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה