יום רביעי, 13 במרץ 2019

המדריך המלא לבחירת מלונית לאחר הלידה

יותר ויותר יולדות בוחרות לוותר על האשפוז המסורתי בבית החולים לאחר הלידה ורוצות לשהות במלונית. למרות הביקוש הרב, לא כל בתי החולים מציעים את השירות ויש הבדלים משמעותיים בין המחירים והשירותים אותם תקבלו. אז מה מציעים בכל מלונית ומי יכולה לקבל החזר מהקופה? הנה המדריך המלא

שיבא בייבי 

בבית החולים שיבא תל השומר נמצאת המלונית הוותיקה בישראל שנפתחה לפני 20 שנה, היא גם המלונית הגדולה ביותר ובתחומה יש 54 חדרים. לאחרונה שופצו חלק מהחדרים והם מוצעים במחיר גבוה יותר על בסיס מקום פנוי בלבד.
מתחילת 2019 קיצרו בשיבא את זמן השהייה המינימלי במחלקת יולדות וניתן לעבור למלונית כבר לאחר 4 שעות מלידה רגילה והחל מ 24 שעות לאחר ניתוח קיסרי. גם יולדות שילדו בבי”ח אחר יכולות להגיע למלונית תל השומר לאחר השחרור מהאשפוז.
במלונית מוצעות מגוון הדרכות כמו הדרכה להנקה, תזונה וטיפול בתינוק. המלונית מציעה כמובן תינוקייה שפעילה 24 שעות ביממה, השהות בתינוקייה הוא לבחירת היולדת. הצוות הרפואי זמין לבדיקת התינוק והיולדת במידת הצורך. האירוח במלונית הוא על בסיס פנסיון מלא, ארוחת הבוקר חלבית וארוחת הצהריים והערב בשריות.
על מנת לשריין מקום במלונית יש לשלם 50 ₪ בלבד. מחיר לילה במלונית באגף הרגיל עומד על 1050 ₪ ללילה אחד, לילה שלישי בחינם. באגף החדש לילה אחד יעלה 1700 ₪ ושני לילות יעלו 3000 ₪, גם כאן לילה שלישי בחינם. בן הזוג מוזמן להצטרף לשהייה על בסיס ארוחת בוקר ללא תשלום נוסף, כל ארוחה נוספת תעלה 50 ₪.
מעבר למלונית בבית החולים שיבא משפצים ומחדשים גם את שאר השירותים ליולדות כאשר לאחרונה נפתח בב”יח מתחם חדש שכולל חדי מיון וחדרי בדיקה חדשים, אזור המתנה וחדרי התאוששות ובהמשך יפתחו גם חדרי לידה חדשים ומחלקות יולדות חדשות.

בייבי ליס

בבית החולים ליס קיימת מזה 14 שנים מלונית מפנקת. ביחס למלונית המתחרה באזור המרכז שיבא בייבי, מדובר במלונית קטנה יותר ומספר החדרים בה עומד על 22 חדרים בדרגות שונות.
למלונית ניתן לעבור בהתאם לאישורים רפואיים כ6 לאחר לידה רגילה ו24 שעות לאחר לידה קיסרית. על מנת לעבור למלונית צריך לקבל את כל אישורי המעבר עד השעה 11:00, אם לא, המעבר למלונית יתבצע רק יום לאחר מכן. גם יולדות שילדו בבתי חולים אחרים יכולות להגיע למלונית לאחר השחרור מבית החולים.
האירוח במלונית הוא על בסיס פנסיון מלא והתפריט שמוצע הוא תפריט חלבי ודגים ללא ארוחות בשריות.
המחירים במלונית הם הגבוהים ביותר מבין כל המלוניות בארץ אך בבייבי ליס עושים הכל כדי להציב סטנדרט אחר בשירותים הניתנים במלון ומעבר להדרכת הבסיסיות בנושאי הנקה, החתלה וטיפול בתינוק מתקיימת גם הדרכה לשפת התינוקות של דנסטן.
מעבר לכך היולדות ששוהות במלונית מקבלות שלל פינוקים, החל מעיתון יומי, דרך שלל מתנות כמו בגדי גוף, שובר למגשי אירוח, ערכות טיפוח שונות ועד לטיפול מניקור ופדיקור מתנה במלונית.
בהתאם לכל השירותים שניתנים במלונית תג המחיר לשהייה הוא גבוה, המחיר עומד על 1795 ₪ ללילה בחדר רגיל, 1895 ₪ עבור מיני סוויטה ושהות בסוויטה תעלה 1995 ₪. עבור בן הזוג תשלמו עוד 150 ₪ על בסיס לינה וארוחת בוקר, עבור פנסיון מלא המחיר הוא 250 ₪ ללילה.
גם דמי ההרשמה למלונית גבוהים ועומדים על 1000 ₪ שמוחזרים רק במקרה שיש בעיה רפואית שמונעת את ההעברה למלון או שהלידה התרחשה בבית חולים אחר. יש לציין שבעבר דמי ההרשמה עמדו על 300 ₪ בלבד אבל לאחר פתיחת המחלקה החדשה בבית החולים עלו דמי ההרשמה באופן משמעותי, סביר להניח שזה בעקבות יולדות שבחרו לבטל את השהות במלונית לאחר שאושפזו במחלקה החדשה.
כזכור בחודש יולי האחרון נפתחה באיכילוב מחלקת יולדות חדשה ומפנקת בה יש 51 חדרי אשפוז פרטיים, עם מיטה מתכוונת, מיטה נפתחת למלווה, כורסת הנקה, פינת החתלה, ארוחה אישית שמוגשת לחדר, מסף אישי שכולל טלוויזיה אינטרנט וסרטי הדרכה ואפילו מחמם מגבות.

בייבי אסף

מלונית בייבי אסף שממוקמת בבית החולים אסף הרופא היא המלונית החדשה והקטנה ביותר באזור המרכז. היא מונה 17 חדרים ונפתחה לפני כשבע שנים.
בדומה לשאר המלוניות בחדרים יש פינת החתלה וטיפול בתינוק, כורסת הנקה, בר מים, טלוויזיה, עיתון יומי ושי ליולדת ולתינוק.  גם באסף הרופא מוצעות הדרכות שונות ושירות של יועצות הנקה. במלונית קיימת תינוקייה ושירותים רפואיים של רופא נשים וילדים במידת הצורך.
רק יולדות שילדו באסף הרופא יכולות להתקבל למלונית והמעבר מתבצע החל מ 12 שעות לאחר לידה רגילה ו36 שעות לאחר ניתוח קיסרי.
מחיר המלונית עומד על 950 ₪ ללילה, האירוח כולל ארוחת בוקר וארוחת ערב בלבד, ארוחת צהריים ניתן לזמין בתוספת תשלום. תוספת עבור שהיית בן זוג עומדת על 200 ₪.
דמי הרשמה ושריון מקום עומדים על 200 ₪ שיוחזרו רק במקרה של סיבה רפואית המונעת את המעבר או בשל לידה בבי”ח אחר.

הדסה בייבי

מלונית הדסה בייבי נפתחה לפני למעלה מעשור במתחם מלון הדסה עין כרם. המלונית מציעה 28 חדרים מתוכם 4 סוויטות.
ייחודה של המלונית הוא בכך שניתן להגיע אליה עם תינוק עד גיל חודש, כך שאפשר לעבור מיד עם השחרור או לחילופין לחזור למלונית לאחר שהות בבית אפשר להגיע למלונית גם אם הלידה התקיימה בבית חולים אחר.
במלונית מתקיימות מגוון סדנאות כמו מבוא לעיסוי תינוקות, הנקה, תזונה נכונה לאם ולתינוק, טיפול בתינוק וליווי התפתחותי.
בניגוד למלוניות שסקרנו עד כה, המעבר למלונית בהדסה עין כרם מתבצע רק לאחר תום תקופת האשפוז במחלקת היולדות ולא ניתן לעבור מספר שעות לאחר הלידה. זמן השהות במלונית מהווה זמן מנוחה נוסף על ימי האשפוז. לכן, במלונית אמנם קיימת תינוקייה ויש רופא ילדים אבל לא ניתנים שירותים רפואיים שוטפים.
בבתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים מעודדים את היולדות לליל מנוחה נוסף בתום שני לילות האשפוז ומאפשרים לילה שלישי במחלקת היולדות, או במלונית הדסה או בבית הבראה טלזסטון.
השהות במלונית היא על בסיס פנסיון מלא הכולל ארוחת צהריים וערב בשרית. המחיר עומד על 1195 ₪ ללילה אחד, 895 ₪ ללילה אם לוקחים שני לילות ו795 ₪ ללילה בשהות של שלושה לילות ומעלה. תוספת לבן הזוג תעלה 150 ₪ על בסיס לינה וארוחת בוקר ו300 ₪ עבור פנסיון מלא, תוספת סוויטה עומדת על 250 ₪.  דמי ההרשמה למלונית עומדים על 150 ₪.

פינוקית שערי צדק

המלונית בשערי צדק היא החדשה והקטנה ביותר בארץ. היא נפתחה לפני כשנה וחצי ומונה עשרה חדרים בלבד. בדומה למלונית בהדסה, ניתן לעבור לפינוקית רק לאחר תום ימי האשפוז במחלה והמלונית לא מציעה שירותים רפואיים אלא תינוקייה בלבד. יולדות מבתי חולים אחרים יכולת להגיע למלונית לאחר השחרור.
במלונית מוגשות שלוש ארוחת ביום כולל ארוחת צהריים בשרית, וקיים לובי עם פינת קפה. פעמיים בשבוע מתקיימות סדנאות הדרכה ליולדות.
 המחיר הוא 850 ₪ ללילה כולל שימוש בתינוקייה, ללא שימוש בתינוקייה המחיר יעמוד על 760 ₪ בלבד. תוספת עבור לינת בן הזוג היא 150 ₪.
במלונית מוצע שירות ייחודי המאפשר לינה של שתי נשים בחדר במחיר של 500 ₪. דמי ההרשמה עומדים על 250 ₪.

האם ניתן לקבל החזר מקופת החולים?

השהות במלוניות יקרה ולא מתאימה כלכלית לכל אחת. אולם על חלק מהסכום לפחות אפשר לקבל החזרים. עד לחודש ינואר 2019 סל ההריון המורחב של קופות החולים שניתן במסגרת השב”ן אפשר החזר על 75% מההוצאה עד תקרה של 8000 ₪ לכל ההריונות. לאחר הקיצוץ המשמעותי בסל ההריון עומד ההחזר על עד 400 ₪ ללילה עם מגבלה של 2000 ₪ להחזר עבור כל השירותים במסגרת הריון בודד כך שההחזר המקסימלי למלונית ירד באופן משמעותי.
כשסל ההריון קוצץ על פי הנחיות משרד הבריאות טענו במשרד שהספקים מנצלים את סל ההריון של היולדות ומרשים לעצמם לגבות מחירים מופרזים בשל ההחזר שהיולדות מקבלות וברגע שהסל ירדו המחירים. בתחום המלוניות לפחות לא חל שום שינוי ברמת המחירים אלא רק בגובה ההחזרים שירד משמעותית והפך את המלוניות לשירות יקר יותר עבור היולדות.

מלחמה על כל יולדת

כפי שראינו בתי החולים מתאמצים מאוד על מנת להנעים את שהות היולדת בבית החולים ולגרום לה לבחור בהם ללידה הקרובה. החל משיפוץ המלוניות ומתן הטבות ומתנות שונות ועד לפתיחת מחלקות חדשות ומפנקות.
כך למשל, בבית החולים מאיר בכפר סבא נפתחה בשנת 2016 מחלקת אפס הפרדה חדשה המאפשרת שהות רציפה עם התינוק ושהיית מלווה, המחלקה שעמדה על שישה חדרים בלבד הורחבה לפני כשבועיים ונפתחו בה שישה חדרי אשפוז נוספים. בבית החולים איכילוב נפתחה כאמור בשנה שעברה מחלקה מפנקת עם חדרי אשפוז פרטיים, בתל השומר כבר שיפצו את מתחם הקבלה וצפויים גם הם לפתוח מחלקות חדשות.
לפני כשנתיים נפתח בית החולים אסותא אשדוד ובו קיימת גם מחלקת יולדות ויילודים, לצד זה נפתחה במקום מחלקת אפס הפרדה המאפשרת שהות רציפה של היולדת והתינוק. המתחרה העיקרי של אסותא אשדוד הוא בית החולים קפלן שם עבדו על פתיחת מלונית חדשה אך לאחרונה החליטו לפתוח במקומה מחלקת אפס הפרדה שתסייע אולי להילחם בזליגת היולדות אל אסותא.
המאמץ הניכר שמשקיעים בתי החולים קשור בעיקר לסכומים המשמעותיים שהם מקבלים עבור כל לידה. הביטוח הלאומי משלם לבית החולים עבור כל יולדת 14,020 ₪ ובדרך כלל היולדת משתחררת תוך יומיים מבית החולים ומשאירה בידי קופת החולים רווח משמעותי. לשם השוואה עבור יום אשפוז רגיל מקבלים בתי החולים סכום של קצת יותר מ3000 ₪ הנתון גם הוא למשא ומתן מול הקופות שדורשות הנחות.
הלידות אם כן הפכו למנוע הכנסה משמעותי עבור בתי החולים שמנסים להילחם על כל יולדת, אין ספק שהיולדות הן המרוויחות העיקריות מכך כאשר בתי החולים מציעים כל הזמן שירותים חדשים, מחלקות משופצות ומלוניות מפוארות.





 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה